
zaterdag, augustus 14, 2004
Lawyers representing the mother of an Iranian-Canadian photojournalist who was murdered in prison have appealed a court verdict that acquitted the only defendant and have demanded that top officials be summoned as witnesses, a lawyer said Saturday.
"We appealed on Wednesday and expect the appeals court to invite Tehran prosecutor Saeed Mortazavi and Iran's Information Minister Ali Yunesi as witnesses when it reviews Zahra Kazemi's case," said Mohammad Ali Dadkhah, a member of a legal team representing the victim's mother.
Bron: AP.
"We appealed on Wednesday and expect the appeals court to invite Tehran prosecutor Saeed Mortazavi and Iran's Information Minister Ali Yunesi as witnesses when it reviews Zahra Kazemi's case," said Mohammad Ali Dadkhah, a member of a legal team representing the victim's mother.
Bron: AP.
Vandaag verscheen weer een dubieus marktonderzoekje over digitale camera's, van een hoogstwaarschijnlijk door de fotobranche betaald marketingbureau. Vanzelfsprekend wordt zo'n flut-verhaal kritiekloos overgenomen door ANP en NOS-teletekst, en later op de dag door andere media met kuddegedrag. (QED)
Heeft nu echt niemand in de gaten dat zulke "onderzoeken" alleen bedoeld zijn om de consumenten tot de koop van produkten aan te sporen? Fijne gratis verspreide reclame en nog "objectief" ook.
Een citaat uit het door ANP klakkeloos overgetikte persbericht: "Voor digitale fotocamera's geldt: hoe meer pixels, hoe beter de kwaliteit."
Ik dacht het niet. Zou de beeldkwaliteit misschien iets te maken hebben met de kwaliteit van het objectief en de grootte van de sensor? Weten die marketingtiepjes veel.
En de misleide massa koopt een flutcamera met 4 miljoen pixels en een plastic lensje, terwijl ze beter af waren geweest met minder pixels en een echte lens. (Of met een analoge camera, maar volgens gladde verkopers en hype-volgers kun je je daarmee niet meer vertonen op verjaardagen en barbecues. Zo werken peer pressure en misleidende reclame nu eenmaal.)
Heeft nu echt niemand in de gaten dat zulke "onderzoeken" alleen bedoeld zijn om de consumenten tot de koop van produkten aan te sporen? Fijne gratis verspreide reclame en nog "objectief" ook.
Een citaat uit het door ANP klakkeloos overgetikte persbericht: "Voor digitale fotocamera's geldt: hoe meer pixels, hoe beter de kwaliteit."
Ik dacht het niet. Zou de beeldkwaliteit misschien iets te maken hebben met de kwaliteit van het objectief en de grootte van de sensor? Weten die marketingtiepjes veel.
En de misleide massa koopt een flutcamera met 4 miljoen pixels en een plastic lensje, terwijl ze beter af waren geweest met minder pixels en een echte lens. (Of met een analoge camera, maar volgens gladde verkopers en hype-volgers kun je je daarmee niet meer vertonen op verjaardagen en barbecues. Zo werken peer pressure en misleidende reclame nu eenmaal.)
In het Algemeen Dagblad schrijft Roos Tesselaar zaterdag over het feit dat persfotografen steeds meer in hun vrijheid worden beperkt, of zelfs als honden worden behandeld. In het artikel Persfotografen vol frustraties wordt het aan banden leggen van fotojournalisten, zoals dat op deze site al diverse malen werd beschreven, verder uitgediept.
Een foto als deze mag niet meer gemaakt worden, als het aan de voetbalclubs ligt.

Een foto als deze mag niet meer gemaakt worden, als het aan de voetbalclubs ligt.
vrijdag, augustus 13, 2004
Prachtige en ontroerende anecdotes over Henri Cartier-Bresson tekende Mary Abbe van de Minneapolis Star Tribune op uit de mond van Ted Hartwell:
The Leica company used to send him the newest model as a little present, and he'd give it away. The new Magnum kids would be poor and couldn't afford to buy a Leica, and he'd give it to them. He didn't need to accumulate all these fancy cameras. He had one, and that was it.
The Leica company used to send him the newest model as a little present, and he'd give it away. The new Magnum kids would be poor and couldn't afford to buy a Leica, and he'd give it to them. He didn't need to accumulate all these fancy cameras. He had one, and that was it.
Vanmiddag op de Franse zender TV5 Europe:
17:05 PETER LINDBERGH, CARNET DE ROUTE / Documentaire
Regie: Jean-Michel Vecchiet, 2002
Kijken!
(Herhalingen maandagochtend 16 augustus om 05.00, dinsdagnacht 17 op 18 augustus om 01.00, en woensdagochtend 18 augustus om 11.00)
Peter Lindbergh
17:05 PETER LINDBERGH, CARNET DE ROUTE / Documentaire
Regie: Jean-Michel Vecchiet, 2002
Kijken!
(Herhalingen maandagochtend 16 augustus om 05.00, dinsdagnacht 17 op 18 augustus om 01.00, en woensdagochtend 18 augustus om 11.00)

Peter Lindbergh
donderdag, augustus 12, 2004
In navolging van het ANP en Nu.nl betaalt het boulevardblad Privé geld aan amateurs voor (digitale) foto's.
De opnamen van bekende Nederlanders (liefst in compromitterende situaties) leveren paparazzi in de dop 250 euro op.
Dat worden nog zware tijden voor de Smulders' en van Tellingens van deze wereld, want om nou te zeggen dat zij qua beeldkwaliteit ver uitsteken boven de massale middenmaat, nou nee.
Maar, zou Privé gemanipuleerde foto's van amateurs kunnen herkennen? Zo niet, dan zal de hoofdredacteur zich erg vaak voor de rechtbank moeten verdedigen.
De opnamen van bekende Nederlanders (liefst in compromitterende situaties) leveren paparazzi in de dop 250 euro op.
Dat worden nog zware tijden voor de Smulders' en van Tellingens van deze wereld, want om nou te zeggen dat zij qua beeldkwaliteit ver uitsteken boven de massale middenmaat, nou nee.
Maar, zou Privé gemanipuleerde foto's van amateurs kunnen herkennen? Zo niet, dan zal de hoofdredacteur zich erg vaak voor de rechtbank moeten verdedigen.
Vandaag een opvallende foto in de Volkskrant van Michel de Groot, die voor WorldPictureNews in een vluchtelingenkamp in Tsjaad een reportage maakte.
Meer foto's zijn te bekijken op zijn website.
Soedanese vluchtelingen zoeken dekking voor zandstorm. foto Michel de Groot.
Meer foto's zijn te bekijken op zijn website.

Soedanese vluchtelingen zoeken dekking voor zandstorm. foto Michel de Groot.
woensdag, augustus 11, 2004
Lees in de New York Times een uitgebreid artikel over Helmut Newton.
A paparazzo is suing Christina Aguilera, claiming he was spat upon and beaten up by her bodyguard. The alleged incident occurred after he took an unflattering picture of her leaving a Hollywood nightclub.
David Keeler claims he was taking pictures of stars as they left a club on May 21 last year when he saw Christina emerge in the early hours. He allegedly took pictures of the artist who "appeared to be intoxicated and needed assistance walking to the car".
As the star's car sped off, her bodyguard Vernon Warren allegedy spat on the photographer and punched him in the mouth before telling him he needed to "learn respect". Keeler is seeking unspecified damages and punitive damages.
Bron: Ireland Online.
David Keeler claims he was taking pictures of stars as they left a club on May 21 last year when he saw Christina emerge in the early hours. He allegedly took pictures of the artist who "appeared to be intoxicated and needed assistance walking to the car".
As the star's car sped off, her bodyguard Vernon Warren allegedy spat on the photographer and punched him in the mouth before telling him he needed to "learn respect". Keeler is seeking unspecified damages and punitive damages.
Bron: Ireland Online.
Het overleg over de positie van fotojournalisten bij eredivisiewedstrijden, dat de NSP, het Genootschap van Hoofdredacteuren en de NVJ vandaag voerden met vertegenwoordigers van de Eredivisie NV is na enkele uren praten verdaagd naar vrijdag 27 augustus. De partijen doen geen mededelingen over de voortgang.
Bron: NVJ via Villamedia.
Bron: NVJ via Villamedia.
De 83-jarige Nederlander Dirk van der Velden figureert op een beroemde foto van de vorige week overleden Henri Cartier-Bresson. Maar dat heeft hijzelf lange tijd niet geweten. Het gaat om onderstaande foto waarop een Belgische Gestapo-informante wordt ontmaskerd.
Van der Velden: "Nadat ik in 1943 had geweigerd de loyaliteitsverklaring te ondertekenen, werd ik als student geneeskunde tewerkgesteld in Duitse ziekenhuizen, laatstelijk in Potsdam. Toen de Russen kwamen, ben ik gevlucht en op de fiets naar Dessau gegaan." Daar, aan de rivier de Elbe, stonden de overwinnaars op nazi-Duitsland oog in oog. De Russen op de oostelijke oever, de Amerikanen op de westoever. "Toen ik een Amerikaanse soldaat vertelde dat mijn opa Amerikaan was, mocht ik doorlopen." Van der Velden sprak zijn talen en werd daarom benoemd tot commandant van het Amerikaanse doorgangskamp in Dessau. Hij moest tewerkgestelde Europeanen verdelen over de treinen naar huis. Zo belandde hij achter het tafeltje op de foto van Cartier-Bresson: "De een na de ander kwam voor mij staan, met een identificatiebewijs. Toen die ene vrouw voor me stond, zei iemand uit het publiek opeens: 'Báh. Jij bent een smerige Gestapo-agente'." Op dat moment drukte Henri Cartier-Bresson op de ontspanknop van zijn Leica. Van der Velden heeft nooit geweten dat Cartier-Bresson die foto maakte. Pas twintig jaar later herkenden kennissen hem toen de foto op een tentoonstelling in Amsterdam hing.
Bron: De Gelderlander.

Van der Velden: "Nadat ik in 1943 had geweigerd de loyaliteitsverklaring te ondertekenen, werd ik als student geneeskunde tewerkgesteld in Duitse ziekenhuizen, laatstelijk in Potsdam. Toen de Russen kwamen, ben ik gevlucht en op de fiets naar Dessau gegaan." Daar, aan de rivier de Elbe, stonden de overwinnaars op nazi-Duitsland oog in oog. De Russen op de oostelijke oever, de Amerikanen op de westoever. "Toen ik een Amerikaanse soldaat vertelde dat mijn opa Amerikaan was, mocht ik doorlopen." Van der Velden sprak zijn talen en werd daarom benoemd tot commandant van het Amerikaanse doorgangskamp in Dessau. Hij moest tewerkgestelde Europeanen verdelen over de treinen naar huis. Zo belandde hij achter het tafeltje op de foto van Cartier-Bresson: "De een na de ander kwam voor mij staan, met een identificatiebewijs. Toen die ene vrouw voor me stond, zei iemand uit het publiek opeens: 'Báh. Jij bent een smerige Gestapo-agente'." Op dat moment drukte Henri Cartier-Bresson op de ontspanknop van zijn Leica. Van der Velden heeft nooit geweten dat Cartier-Bresson die foto maakte. Pas twintig jaar later herkenden kennissen hem toen de foto op een tentoonstelling in Amsterdam hing.
Bron: De Gelderlander.
dinsdag, augustus 10, 2004
Onze staatssecretaris van Economische Zaken mevrouw Karien van Gennip was onlangs op werkbezoek in Hoogemeer-Sappeveen.
Weet u waar het ligt?
Als u het ook niet weet moet u vanavond laat maar eens naar Twee Vandaag kijken.
En wij maar lachen om de bushisms van George Dubya...
Weet u waar het ligt?
Als u het ook niet weet moet u vanavond laat maar eens naar Twee Vandaag kijken.
En wij maar lachen om de bushisms van George Dubya...
Onze nationale zeemeermin krijgt fysiotherapie aan de rand van het zwembad:
foto Adam Butler

foto Adam Butler
Nikon Corporation, Japan's largest maker of high-end digital cameras, said on Tuesday that its quarterly profit soared. Nikon recorded a group net profit of 1.72 billion yen ($15.54 million) in the three months to June 30, compared with a 69 million yen profit in the same quarter last year. For the year ending March 31, Nikon expects net income to gain almost eightfold to 19 billion yen, keeping its forecast unchanged from May. Sales will probably rise 38 percent to 700 billion yen.
Earnings at Nikon have been supported by brisk sales of a high-end model launched in March. Called the D70, Nikon's lowest priced digital single-lens reflex camera has been a hit with professional photographers and serious amateurs.
Digital SLRs are a key earnings driver for Canon and Nikon because they produce very high margins.
(Very high margins... Dat betekent dat er nog veel ruimte is voor prijsverlagingen in de nabije toekomst)
Bronnen: Reuters, Bloomberg.
Earnings at Nikon have been supported by brisk sales of a high-end model launched in March. Called the D70, Nikon's lowest priced digital single-lens reflex camera has been a hit with professional photographers and serious amateurs.
Digital SLRs are a key earnings driver for Canon and Nikon because they produce very high margins.
(Very high margins... Dat betekent dat er nog veel ruimte is voor prijsverlagingen in de nabije toekomst)
Bronnen: Reuters, Bloomberg.
Fotograaf Vincent Laforet, die de Olympische Spelen in Athene volgt voor de New York Times, maakte zich na aankomst bij zijn onderkomen in het Selete mediadorp flink kwaad over de gebrekkige faciliteiten: de telefoonlijnen werkten niet, de tv-kabel gaf geen signaal door, er was geen was-service, de airconditioning kende alleen de stand vrieskou (slapen lukte alleen onder een wollen deken of poolslaapzak), er was geen koelkast te bekennen, en het hele gebouw schudde als er een vrachtwagen langsreed.
De New York Times greep in en verhuisde haar complete staf spoorslags naar een fraai hotel met 24 uurs roomservice.
De New York Times greep in en verhuisde haar complete staf spoorslags naar een fraai hotel met 24 uurs roomservice.
maandag, augustus 09, 2004
Jerry Lampen has landed in Athens. Ik kijk alvast reikhalzend uit naar fraaie foto's van vooral Nederlandse sporters in de komende weken.
Een redactionele waarschuwing:
Wie denkt talent te hebben als fotomodel kan zich het beste wenden tot een van de gereputeerde modellenbureaus in Amsterdam (Elite Model Management, Corine's Agency, De Boekers, Paparazzi, Ulla, Euromodel).
Vergeet de anderen. Er zijn veel malafide bedrijven die alleen maar geld willen verdienen aan een inschrijving. Een goed modellenbureau zal je nooit laten betalen voor foto's.
Ga niet in op advertenties van fotografen die een bepaalde dag in een stad zijn voor "fotoshoots". Hun enige doel is om je snel geld afhandig te maken. De beloofde gelijktijdige inschrijving bij een modellenbureau is bedoeld om je ter plaatse nog eens honderden euro's lichter te maken.
Op PHOTOGRAPHY WEBLOG zul je dit soort malafide advertenties nooit vinden. Andere fotografie-websites die hun zogenaamde "betrouwbaarheid" van de daken schreeuwen nemen het niet zo nauw en doen blijkbaar alles voor geld, zelfs het adverteren voor oplichters.
Wie denkt talent te hebben als fotomodel kan zich het beste wenden tot een van de gereputeerde modellenbureaus in Amsterdam (Elite Model Management, Corine's Agency, De Boekers, Paparazzi, Ulla, Euromodel).
Vergeet de anderen. Er zijn veel malafide bedrijven die alleen maar geld willen verdienen aan een inschrijving. Een goed modellenbureau zal je nooit laten betalen voor foto's.
Ga niet in op advertenties van fotografen die een bepaalde dag in een stad zijn voor "fotoshoots". Hun enige doel is om je snel geld afhandig te maken. De beloofde gelijktijdige inschrijving bij een modellenbureau is bedoeld om je ter plaatse nog eens honderden euro's lichter te maken.
Op PHOTOGRAPHY WEBLOG zul je dit soort malafide advertenties nooit vinden. Andere fotografie-websites die hun zogenaamde "betrouwbaarheid" van de daken schreeuwen nemen het niet zo nauw en doen blijkbaar alles voor geld, zelfs het adverteren voor oplichters.

Inge de Bruijn traint in het Olympisch zwembad van Athene. foto Timothy Clary
Top tennis player Anastasia Myskina filed a lawsuit in U.S. federal court on Friday against GQ Magazine and photographer Mark Seliger over two pictures that appeared in the July/August edition of Medved magazine in Russia.
The pictures were taken in 2002 as part of a feature for GQ. Only pictures of Myskina fully clothed were used in GQ. Myskina was topless in two of the four pictures that ran in the Russian magazine.
The suit claims that Seliger sold the pictures to Medved without Myskina's permission and that GQ failed to stop the sale. She is asking for up to $8 million US.
Bron: CP.
The pictures were taken in 2002 as part of a feature for GQ. Only pictures of Myskina fully clothed were used in GQ. Myskina was topless in two of the four pictures that ran in the Russian magazine.
The suit claims that Seliger sold the pictures to Medved without Myskina's permission and that GQ failed to stop the sale. She is asking for up to $8 million US.
Bron: CP.
In de augustus-editie van The Digital Journalist bijdragen van onder anderen Cheryl Diaz-Meyer, en artikelen over Henri Cartier-Bresson, Luc Delahaye en de tentoonstelling "Magnum's New Yorkers".
zondag, augustus 08, 2004
Kodak have announced the availability of the new award-winning Kodak Professional BW400CN film. Designed to be processed in C-41 colour negative chemistry, this multi-purpose, black-and-white chromogenic film was recently voted "Best Film in Europe 2004" by The Technical Image Press Association (TIPA).
The TIPA judging panel issued the following statement about its choice: "With the introduction of the BW 400CN black-and-white film, Kodak has shown its continued commitment to film. The outstanding image quality and the very convenient CN-processing makes this the black-and-white film of choice for photographers who are looking for the artistic value of black-and-white photography."
Kodak Professional BW400CN film will be available in 35mm and 120 format. The film will replace both Kodak Professional T400CN and Kodak Professional Portra 400BW films.
Kodak have also announced that improved Kodak Professional Portra 800 film is now available. Improvements include finer grain for smooth enlargements and increased latitude for under-exposure.
The TIPA judging panel issued the following statement about its choice: "With the introduction of the BW 400CN black-and-white film, Kodak has shown its continued commitment to film. The outstanding image quality and the very convenient CN-processing makes this the black-and-white film of choice for photographers who are looking for the artistic value of black-and-white photography."
Kodak Professional BW400CN film will be available in 35mm and 120 format. The film will replace both Kodak Professional T400CN and Kodak Professional Portra 400BW films.
Kodak have also announced that improved Kodak Professional Portra 800 film is now available. Improvements include finer grain for smooth enlargements and increased latitude for under-exposure.
Voordat u rond half zeven naar Nederland 1 zapt voor de documentaire over Henri Cartier-Bresson kunt u vanaf 17.50 op de zender Arte kijken naar een item over dezelfde Cartier-Bresson en een reportage over Robert Mapplethorpe.